Choroba serca Chagasa

Odnosząc się do doskonałej pracy Hagar i Rahimtooli dotyczącej choroby serca Chagasa w Stanach Zjednoczonych (wydanie 12 września), uważamy, że należy zająć się kilkoma dodatkowymi punktami. Nietypowy ból w klatce piersiowej – tj. Podskórny ból w klatce piersiowej niezwiązany z podjęzykowym azotanami i niezwiązany ani ze stresem emocjonalnym, ani z aktywnością fizyczną – może występować u około 15% pacjentów z przewlekłą chorobą serca Chagasa. Przyczyna bólu w klatce piersiowej nie jest dobrze znana. Jednak u pacjentów z chorobą niedokrwienną serca Chagasa rzadko obserwowano dławicowy ból w klatce piersiowej sugerujący chorobę wieńcową.2 Dlatego też kliniczny obraz choroby serca Chagasa rzadko naśladuje chorobę wieńcową.
Ponadto niedawno donieśliśmy, że kilku pacjentów z chorobą serca Chagasa, którzy doznali częstoskurczu komorowego, nie miało istotnej dysfunkcji mięśnia sercowego ani tętniaka lewej komory.3. Dlatego zagrażające życiu arytmie komorowe mogą wystąpić u pacjentów z chorobą serca Chagasa w brak tętniaków komorowych. Na koniec warto zauważyć, że Hagar i Rahimtoola nie zaobserwowali u swoich pacjentów zjawisk zakrzepowo-zatorowych.1 Zakrzepicy serca i zjawiska zakrzepowo-zatorowe często występują u pacjentów z chorobą serca Chagasa 4, a czasami mogą być pierwszymi objawami choroby. Dlatego zdarzenie zakrzepowo-zatorowe o niewyjaśnionej przyczynie może sugerować rozpoznanie choroby serca u Chagasa nawet u wcześniej bezobjawowego pacjenta.
Reinaldo B. Bestetti, MD, Ph.D.
J. Samuel M. Oliveira, MD, Ph.D.
Ribeir.o Preto Medical School, Ribeir.o Preto, SP 14049, Brazylia
4 Referencje1. Hagar JM, Rahimtoola SH. . Choroba serca Chagasa w Stanach Zjednoczonych. N Engl J Med 1991; 325: 763-8.
Full Text Web of Science MedlineGoogle Scholar
2. Bestetti RB, Finzi LA, Oliveira JSM. . Przewlekła choroba serca Chagasa przedstawiająca zbliżający się zawał mięśnia sercowego: przypadek sprzyjający neurogennej koncepcji patogenezy. Clin Cardiol 1987; 10: 368-70.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
3. Bestetti RB, Santos CR, Machado-Junior OB, i in. . Profil kliniczny pacjentów z chorobą Chagasa przed i podczas utrzymującego się częstoskurczu komorowego. Int J Cardiol 1990; 29: 39-46.
Crossref Web of Science MedlineGoogle Scholar
4. Oliveira JSM, Correa de Araújo RR, MA Navarro, Muccillo G. Zakrzepica serca i choroba zakrzepowo-zatorowa w przewlekłej chorobie serca Chagasa. Am J Cardiol 1983; 52: 147-51.
Autorzy odpowiadają:
Dla redaktora: Choroba Chagasa występuje znacznie częściej w Brazylii niż w Stanach Zjednoczonych, a łagodniejsze formy choroby mogą być częściej diagnozowane tam. Dlatego doceniamy łaskawe i użyteczne uwagi dr. Bestetti i Oliveira. Sześciu z naszych pacjentów (14 procent) miało początkowy kliniczny ból w klatce piersiowej, który był wystarczająco ciężki i podobny do bólu dławicowego, aby lekarze mogli zdiagnozować niestabilną dławicę piersiową . Ponadto niektórzy z naszych pacjentów mieli segmentowe nieprawidłowości w ruchu ściany lewej komory, wady perfuzji w czasie wysiłku i elektrokardiogramy, które były zgodne z zawałem mięśnia sercowego1; tak więc u naszych pacjentów choroba serca Chagasa naśladowała chorobę wieńcową.
Nie jest dla nas jasne, co dr Bestetti i Oliveira oznaczają ważną dysfunkcję mięśnia sercowego lub tętniak lewej komory. Chociaż złośliwe komorowe zaburzenia rytmu występują u pacjentów z prawidłową lewą komorą, arytmie są częstsze u pacjentów z nieprawidłowymi lewymi komorami.
Błędem jest twierdzenie, że nie obserwowaliśmy zjawisk zakrzepowo-zatorowych u naszych pacjentów; u trzech pacjentów (7 procent) zator systemowy był pierwszym zdarzeniem klinicznym (Tabela naszego artykułu). Dziesięciu naszych pacjentów otrzymało długoterminową terapię przeciwzakrzepową. W trakcie obserwacji jeden pacjent z komorowymi skrzeplinami ściennymi i prawidłowymi tętnicami wieńcowymi miał nieinatalny ostry zawał mięśnia sercowego, a inny taki pacjent miał przemijające głębokie odwrócenie załamka T (nie były one zgłaszane w pracy z powodu ograniczeń przestrzennych). Prawdopodobnie wynika to z zatoru tętnic wieńcowych.2
James M. Hagar, MD
Shahbudin H. Rahimtoola, MB, FRCP
University of Southern California, Los Angeles, CA 90033
2 Referencje1. Hagar JM, Rahimtoola SH, Tubau JF. . Choroba serca Chagasa w USA: nieprawidłowości w obrębie talii naśladują chorobę wieńcową. Circulation 1991; 84: Suppl I: I-631.
Google Scholar
2. De Morais CF, Higuchi ML, Lage S.. Choroba serca i zawał mięśnia sercowego u Chagasa: zapadalność i opis czterech przypadków sekcji zwłok. Ann Trop Med Parasitol 1989; 83: 207-14.
Web of Science MedlineGoogle Scholar
[więcej w: h w pietrzak holding, przychodnia wilczak bydgoszcz, gangliozydy ]

0 myśli nt. „Choroba serca Chagasa

1. [..] Oznaczono ponizsze tresci z artykulu oryginalnego: medycyna sportowa[…]