dao enzym ad 5

Niekorzystne reakcje na materiał kontrastowy w teście z randomizacją. Ciężkie objawy po podaniu materiału kontrastowego * Liczba pacjentów leczonych przez kardiologa z powodu działań niepożądanych po zastosowaniu materiału kontrastowego o wysokiej osmolalności był wysoki (28,9%), a względne ryzyko takiego leczenia wynosiło 3,1 (przedział ufności 95%, 2,5 do 4,1), gdy grupa o wysokiej osmolalności była porównywana z grupą niejonową (Tabela 3). U 29 pacjentów przypisanych do materiału kontrastowego o wysokiej osmolalności, jedyną interwencją było przejście na materiał kontrastowy o niskiej osmolalności. Ponadto częstość istotnej klinicznie dławicy, niedociśnienia i bradykardii była istotnie wyższa w grupie o wysokiej osmolalności (tabela 3). Pokrzywka wystąpiła u 20 pacjentów w tej grupie (2,7 procent) i była leczona w 9 (1,2 procent), ale tylko pacjent przypisany do niejonowego kontrastowego materiału miał pokrzywkę (0,1 procent, p <0,0001) i nie był leczony. Niejonowy materiał kontrastowy wiązał się z mniejszą częstością występowania ciężkich objawów, zwłaszcza bólu, ucisku w klatce piersiowej i nudności (Tabela 4). Ciężkie lub długotrwałe reakcje (kategoria 4) wystąpiły u 21 pacjentów w grupie o wysokiej osmolalności (2,9 procent) i u 6 pacjentów w grupie niejonowej (0,8 procent) (tabela 3). W grupie o wysokiej osmolalności reakcje te obejmowały dusznicę bolesną wymagającą leczenia wieloma lekami (11 pacjentów), migotanie komór (5 pacjentów), przedłużone niedociśnienie wymagające wielokrotnych interwencji (4 pacjentów) i przedłużone zatrzymanie krążenia (1 pacjent). W grupie niejonowej czterech z sześciu pacjentów miało dusznicę bolesną wymagającą użycia morfiny (z których jedna miała zawał mięśnia sercowego podczas cewnikowania serca), jeden miał częstoskurcz komorowy wymagający lidokainy, a jeden miał migotanie przedsionków wymagające werapamilu i digoksyny.
Wszyscy z wyjątkiem trzech pacjentów, którzy mieli ciężkie lub długotrwałe reakcje, mieli ciężką chorobę wieńcową, zaawansowaną chorobę zastawek lub słabą funkcję lewej komory. Z 27 ciężkich zdarzeń 22 wystąpiło u pacjentów, u których z dużym prawdopodobieństwem można było stwierdzić, że są w grupie wysokiego ryzyka z powodu niestabilnej dławicy piersiowej, obecnej niewydolności serca, wcześniejszego pomostowania tętnic wieńcowych lub znanej choroby wieńcowej z trzema naczyniami. Nie było zgonów związanych z zabiegiem, a żadne epizody trwałej niepełnosprawności lub uszkodzenia nie można było przypisać podaniu materiału kontrastowego w badaniu.
Średni czas od wprowadzenia cewnika do jego usunięcia był podobny w dwóch randomizowanych grupach (13,7 . 8,8 minut w grupie o wysokiej osmolalności i 13,6 . 10,6 minut w grupie o niskiej osmolalności).
Sześcioro-czterech pacjentów, którzy otrzymali materiał kontrastowy o wysokiej osmolalności, miało podwyższony poziom kreatyniny w surowicy w dniu cewnikowania serca, a u tych pacjentów uzyskano uzupełniające poziomy kreatyniny w surowicy. Trzech pacjentów w tej grupie (5 procent) miało podwyższony poziom kreatyniny w surowicy o co najmniej 25 procent, ale mniej niż 50 procent, a kolejni trzej pacjenci mieli wzrost o ponad 50 procent. Spośród 59 pacjentów, którzy losowo otrzymali niejonowy materiał kontrastowy i mieli poziom kreatyniny w surowicy powyżej 120 .mol na litr przed zabiegiem, 2 pacjentów (3 procent) miało podwyższony poziom kreatyniny w surowicy o więcej niż 25 procent, ale mniej niż 50 procent, i pacjent (2 procent) miało wzrost o ponad 50 procent
[przypisy: kinderek toruń, tarabuła dent, elbonet ]

0 myśli nt. „dao enzym ad 5