Intratacheal Melanoma Metastases

42-letnia kobieta z przerzutowym czerniakiem miała 1-miesięczną historię duszności i świszczącego oddechu. Rozpoznanie czerniaka złośliwego wykonano 6 lat wcześniej na podstawie biopsji powiększającego się pieprzu na lewej stopie. Czerniak miał 8,5 mm głębokości, poziom Clarka V, bez udziału regionalnych węzłów chłonnych (stadium II choroby). Na rok przed obecną prezentacją zdiagnozowano przerzuty do wątroby i kości oraz rozpoczęto terapię temozolomidem z dobrą odpowiedzią. Leczenie tym środkiem trwało w czasie obecnej prezentacji. Badanie czynności płuc wykazało zachowaną całkowitą pojemność płuc, proporcjonalnie zmniejszoną wymuszoną objętość wydechową w ciągu sekundy (jako odsetek przewidywanej wartości) i wymuszoną pojemność życiową, z brakiem odpowiedzi na leki rozszerzające oskrzela. Krzywa natężenia przepływu sugerowała stałą niedrożność dróg oddechowych (panel A). Tomografia komputerowa szyi wykazała blokującą masę wewnątrztchawiczą (panel B, strzałka). Elastyczna laryngoskopia ujawniła częściowo przeszkadzającą pigmentowaną masę podgłośniową (Panel C). Zmiany te zostały wycięte transoralnie, a przerzuty czerniaka wykryto podczas badania patologicznego. Objawy płucne pacjenta ustąpiły po tym, jak przeszła tracheostomię i otrzymała radioterapię. Po roku obserwacji nie ma dalszych powikłań w drogach oddechowych i nadal otrzymuje leczenie paliatywne w przypadku czerniaka. 42-letnia kobieta z przerzutowym czerniakiem miała 1-miesięczną historię duszności i świszczącego oddechu. Rozpoznanie czerniaka złośliwego wykonano 6 lat wcześniej na podstawie biopsji powiększającego się pieprzu na lewej stopie. Czerniak miał 8,5 mm głębokości, poziom Clarka V, bez udziału regionalnych węzłów chłonnych (stadium II choroby). Na rok przed obecną prezentacją zdiagnozowano przerzuty do wątroby i kości oraz rozpoczęto terapię temozolomidem z dobrą odpowiedzią. Leczenie tym środkiem trwało w czasie obecnej prezentacji. Badanie czynności płuc wykazało zachowaną całkowitą pojemność płuc, proporcjonalnie zmniejszoną wymuszoną objętość wydechową w ciągu sekundy (jako odsetek przewidywanej wartości) i wymuszoną pojemność życiową, z brakiem odpowiedzi na leki rozszerzające oskrzela. Krzywa natężenia przepływu sugerowała stałą niedrożność dróg oddechowych (panel A). Tomografia komputerowa szyi wykazała blokującą masę wewnątrztchawiczą (panel B, strzałka). Elastyczna laryngoskopia ujawniła częściowo przeszkadzającą pigmentowaną masę podgłośniową (Panel C). Zmiany te zostały wycięte transoralnie, a przerzuty czerniaka wykryto podczas badania patologicznego. Objawy płucne pacjenta ustąpiły po tym, jak przeszła tracheostomię i otrzymała radioterapię. Po roku obserwacji nie ma dalszych powikłań w drogach oddechowych i nadal otrzymuje leczenie paliatywne w przypadku czerniaka.

Aditya Bardia, MD, MPH
Ravi D. Rao, MD
Mayo Clinic, Rochester, MN 55905
rao. [email protected] edu