Sentinel-Node Biopsja lub obserwacja węzłowa w czerniaku

Oceniliśmy udział biopsji węzła wartowniczego w wynikach u pacjentów ze świeżo rozpoznanym czerniakiem. Metody
Pacjenci z pierwotnym czerniakiem skóry byli losowo przydzielani do szerokiego wycięcia i pooperacyjnej obserwacji regionalnych węzłów chłonnych z limfadenektomią, jeśli wystąpił nawrót węzłów, lub do szerokiego wycięcia i biopsji węzła wartownika z natychmiastową limfadenektomią, jeśli wykryto mikroprzerzuty węzłowe na biopsji.
Wyniki
Spośród 1269 pacjentów z pierwotnym czerniakiem o pośredniej grubości, średnia (. SE) szacowana 5-letnia przeżywalność bez choroby w populacji wynosiła 78,3 . 1,6% w grupie biopsyjnej i 73,1 . 2,1% w grupie obserwacyjnej (współczynnik ryzyka za śmierć, 0,74; przedział ufności 95% [CI], 0,59 do 0,93; P = 0,009). Pięcioletnie przeżycia swoiste dla czerniaka były podobne w obu grupach (odpowiednio 87,1 . 1,3% i 86,6 . 1,6%). W grupie biopsyjnej obecność przerzutów w węźle wartowniczym była najważniejszym czynnikiem prognostycznym; 5-letni wskaźnik przeżycia wynosił 72,3 . 4,6% wśród pacjentów z węzłami wartowniczymi dodatnimi dla nowotworu i 90,2 . 1,3% wśród osób z guzem węzłów wartowniczych ujemnych dla nowotworów (współczynnik ryzyka zgonu 2,48; 95% CI, 1,54 do 3,98; 0,001). Częstość występowania mikroprzerzutów z węzłem wartowniczym wynosiła 16,0% (122 z 764 pacjentów), a wskaźnik nawrotu węzłów w grupie obserwacyjnej wyniósł 15,6% (78 z 500 pacjentów). Odpowiednia średnia liczba zajętych nowotworów węzłów wynosiła 1,4 w grupie biopsyjnej i 3,3 w grupie obserwacyjnej (P <0,001), co wskazuje na postęp choroby podczas obserwacji. Wśród pacjentów z przerzutami do węzłów 5-letnia przeżywalność była większa wśród osób, u których wykonano natychmiastową limfadenektomię niż u osób, u których opóźnienie limfadenektomii było opóźnione (72,3 . 4,6% vs. 52,4 . 5,9%, współczynnik ryzyka zgonu 0,51, 95% CI 0,32 do 0,81, P = 0,004).
Wnioski
Stopień zaawansowania czerniaka pierwotnego o średniej grubości (1,2 do 3,5 mm) według wyników biopsji węzła wartowniczego dostarcza ważnych informacji prognostycznych i identyfikuje pacjentów z przerzutami węzłów chłonnych, których przeżycie może być przedłużone przez natychmiastową limfadenektomię. (Numer ClinicalTrials.gov, NCT00275496.)
Wideo
Biopsja węzła wartowniczego do zarządzania regionalnymi węzłami w pierwotnym czerniaku skóry. (08:35)
U większości pacjentów z klinicznie zlokalizowanym czerniakiem o pośredniej grubości, szeroka resekcja jest lecznicza, ale przerzuty do regionalnych węzłów rozwijają się od 15 do 20%. Ponieważ przerzuty do węzła regionalnego są najważniejszym czynnikiem prognostycznym we wczesnym stadium czerniaka, zalecono 1,2 natychmiastową (planową) limfadenektomię w celu poprawy stopnia zaawansowania guza i prawdopodobnie przeżycia. Jednak takie podejście naraża pacjentów na powikłania wynikające z procedury i nie wykazano, że poprawia ogólny czas przeżycia5; u mniejszej liczby pacjentów z przerzutowymi przerzutami do węzłów może jednak przynieść korzyść. 3.4
Opracowaliśmy technikę mapowania limfatycznego i biopsji węzła wartowniczego jako minimalnie inwazyjną alternatywę chirurgiczną do planowej selekcji węzłów chłonnych w celu określenia stopnia zaawansowania węzłów chłonnych w celu identyfikacji pacjentów z przerzutowymi przerzutami do węzłów chłonnych, którzy mogliby czerpać korzyści z całkowitej limfadenektomii. 6-9 Zasadniczy niebieski barwnik i radiokoloidalne służy do odwzorowania drenażu limfatycznego z pierwotnego czerniaka skóry do regionalnego węzła chłonnego (lub węzłów) drenującego nowotwór