Śmiertelność w okresie 10 lat u pacjentów z chorobą tętnic obwodowych ad 6

Minimalna zmiana względnego ryzyka zgonu z powodu choroby sercowo-naczyniowej i choroby niedokrwiennej serca po dostosowaniu do czynników ryzyka chorób sercowo-naczyniowych była nieoczekiwana, biorąc pod uwagę silny związek czynników ryzyka z chorobą tętnic obwodowych dużych naczyń w tej populacji.12 Jednakże Rozkłady czynników ryzyka wśród osób z chorobą sercowo-naczyniową i bez niej znacznie się pokrywają, a obecność choroby tętnic obwodowych dużych naczyń może odzwierciedlać szczególną podatność na rozwój miażdżycy. Niewielka zmiana względnego ryzyka po egzeluzji osób, u których stwierdzono chorobę sercowo-naczyniową na linii podstawowej, potwierdza, że związku nie można wyjaśnić klinicznie widoczną wcześniejszą chorobą. Względne ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca zmniejszyło się z 6,6 do 4,3 po wykluczeniu osób z chorobą sercowo-naczyniową na linii podstawowej. Jednak niższa wartość nadal wskazuje na ostry i statystycznie istotny wzrost ryzyka. Wyniki te sugerują, że obecność ciężkiej lub objawowej choroby tętnic obwodowych o dużych naczyniach może wskazywać na gwałtownie zwiększone prawdopodobieństwo klinicznie istotnej (choć prawdopodobnie cichej) miażdżycy również w tętnicach wieńcowych lub mózgowo-naczyniowych.
Stwierdziliśmy, że jednostronna, umiarkowanie ciężka lub bezobjawowa choroba i choroba izolowana w tylnej tętnicy piszczelowej zwiększają ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca i chorób sercowo-naczyniowych od 3 do 6 razy, co sugeruje znacznie zwiększone ryzyko wśród osób z dużymi naczyniami obwodowymi. choroby tętnic, które zwykle nie byłyby przedmiotem uwagi klinicznej. W przypadku pacjentów z objawową lub ciężką chorobą, którzy mogą być klinicznie uznani, 10-letnie ryzyko zgonu z powodu choroby niedokrwiennej serca lub choroby sercowo-naczyniowej było 10 do 15 razy większe niż u osób, które nie miały tętnic obwodowych o dużych naczyniach. Dalsza analiza ryzyka późniejszej śmiertelności u osób z ciężką i objawową chorobą tętnic o dużych naczyniach wykazała względne ryzyko około 15 zarówno w przypadku śmierci z powodu choroby niedokrwiennej serca, jak i śmierci z powodu choroby sercowo-naczyniowej, co wskazuje na poważne rokowanie dla takich pacjentów. . Po wyłączeniu osób z chorobą układu krążenia na linii podstawowej, te względne ryzyko było jeszcze wyższe. Krzywe przeżywalności (ryc. i 2) potwierdzają słabe rokowanie ogólne u osób z chorobą tętnic obwodowych o dużych naczyniach oraz coraz gorsze rokowanie wraz ze wzrostem nasilenia choroby. Jednak pokazują one również znacznie zwiększone ryzyko, nawet dla bezobjawowych pacjentów, których choroba często nie byłaby wykrywana klinicznie.
Wiele wcześniejszych badań dowiodło przybliżonego podwojenia wskaźnika śmiertelności wśród pacjentów z chromaniem przestankowym.15 16 17 18 19 Niedawne badania wykazały podobne wyniki20 i potwierdziły nasze wcześniejsze stwierdzenie równie wysokiego ryzyka dla pacjentów z atypią w porównaniu do klasycznego chromania.1 , dokładność chromania opisanego przez autorów w diagnozowaniu choroby tętnic obwodowych dużych naczyń jest ograniczona, 21, 22, a wyniki tego badania pokazują, że pacjenci z ciężką lub objawową chorobą tętnic obwodowych dużych naczyń rzeczywiście mają od 4 do 7 razy większe ryzyko śmiertelność ze wszystkich przyczyn oraz ryzyko zgonu z powodu chorób układu krążenia, które może być nawet 15-krotnie wyższe niż u osób, które nie chorują na tętnice obwodowe dużych naczyń.
Sugerujemy, aby pacjenci z udokumentowaną chorobą tętnic obwodowych o dużym naczyniu otrzymywali staranną ocenę układu sercowo-naczyniowego oraz, w razie potrzeby, leczenie chorób sercowo-naczyniowych i leczenie znanych czynników ryzyka sercowo-naczyniowego Spośród nich najważniejsze jest palenie papierosów, hiperlipidemia 23, 24, 25 26 27 i nadciśnienie28 29 30. Inne czynniki ryzyka, takie jak siedzący tryb życia, otyłość i nietolerancja glukozy, mogą również być podatne na interwencję, ale długoterminowy wpływ modyfikacji tych czynników ryzyka na chorobę sercowo-naczyniową jest nieznany.
Finansowanie i ujawnianie informacji
Obsługiwane przez dotacje (HL 22255 i HL 42973) od NIH.
Author Affiliations
Z Wydziału Epidemiologii (MHC, RDL, HSF, MRK, TJM) i Health Care Sciences (DB), Department of Community and Family Medicine; Oddział Kardiologii, Wydział Medycyny (MHC); oraz Oddział Chirurgii Ogólnej, Oddział Chirurgii (AF), University of California, San Diego, School of Medicine, La Jolla. Zwróć się z prośbą o przedruk do Dr. Criqui z Wydziału Medycyny Społecznej i Rodzinnej, Zakład Epidemiologii-0607, University of California, San Diego, School of Medicine, La Jolla, CA 92093-0607.

[przypisy: nfz zielona góra praca, agrovis, iladian direct plus w ciąży ]

0 myśli nt. „Śmiertelność w okresie 10 lat u pacjentów z chorobą tętnic obwodowych ad 6